Medeniyet

Konuya ait resim

Priştina ve Üsküp İzlenimleri

Kasım ayının 20’sinde dünyanın en genç devletine ve evlâd-ı Fâtihân diyarı, Murat Hüdâvendigâr yâdigârı Kosova’ya gittik. Başkent Priştina’da muhtelif ülkelerden elliyi aşkın gönüllü teşekkül temsilcisi ile İslam Dünyası Sivil Toplum Kuruluşları Birliği (İDSB)’nin sekizinci konsey

Konuya ait resim

Batı Medeniyetine Karşı İslâmi TezlerVve Risâle-i Nur

Birinci Dünya Savaşı sonrasında Osmanlı Devleti yıkıldı ve Osmanlı’nın hâkim olduğu büyük İslâm coğrafyası, batılılar tarafından sömürge haline getirildi. Siyasî hâkimiyetin ardından materyalist batı zihniyeti yaygınlaştı, İslâmiyet aleyhinde fikirler arttı ve halk dinden uzaklaştı(rıldı). Müslüman

Konuya ait resim

Osmanlı Şehir Medeniyeti

Çevresini ve dolayısıyla dünyayı kendisine verilmiş bir nimetler topluluğu olarak gören medeniyet anlayışımızda, arza en az müdâhale ile şehirler kurulmakta ve inşa edilmekteydi. Osmanlı İstanbul'unda inşa edilen evler, günümüzdeki evler gibi sonradan yere konmuş gibi

Konuya ait resim

Yaşasın Ümid, Ölsün Yeis!

İnsan, yaratılanların içerisinde en aziz ve şerefli olandır, eşref-i mahlukattır. Var edenin varlığına hizmet etmek, diğer yaratılanlardan ayrılan özellikleriyle her şeyi var edeni tanıyıp, anlayıp taat ve ibadetle mukabele edecek mahiyettedir. Bir cihette talimgah olan

Konuya ait resim

Ortaçağ Zihniyeti mi Dediniz, Bayım?

“Bir Ortaçağ zihniyetine yönelmenin, bu millete faydası yok mu dediniz Bayım?” Sahi, bu cümleyi, kavramsal ve kurumsal bir karşılığı da olan “Diyanet” kelimesi ile beraber mi telaffuz ettiniz. O halde; Türk Dil Kurumu sözlüğüne göre

Konuya ait resim

Usturlâb

Usturlâb (astrolab), Arapça kökenli bir kelimedir ve “Yıldız tutan” anlamı taşımaktadır. Müslüman gökbilimci âlimlerin muhteşem dehâlarının ürünü bir icat olan usturlâb çok yönlü bir gök âletidir. Güneş ve yıldızların ufuk yüksekliğini ölçmek ve buna bağlı

Konuya ait resim

Osmanlı'da Hayra Uzanan Hanım Elleri

Efendimiz (s.a.v) döneminde Sahâbe hanımlar tarafından yakılan hayır meşalesini, muhabbet ve gayretle taşıyan Selçuklu, Osmanlı kadınlarını şükran ve minnetle hatırlıyor, kendilerine Allah’tan rahmet diliyoruz. Ruhları şâd, mekânları cennet olsun… Âmin Peygamber Efendimiz (s.a.v) bir hadîsinde

Konuya ait resim

Fethin Değeri Fatih ile Anlaşılır (Miftahu'l-Feth)

Bu ferah ki bende görürsüz, yalnız bu kal’a fethine değildir. Akşemseddin gibi aziz, benim zamanımda olduğuna sevinirim. Yelkenler biçilecek, yelkenler dikilecek;Dağlardan çektiriler, kalyonlar çekilecekKerpetenlerle surun dişleri sökülecek!Yürü, hala ne diye oyunda oynaştasın?Fatih’in İstanbul’u fethettiği yaştasın!

Konuya ait resim

Bahar

Beyaz kefen altında arınıyor dün­ya. Kirlerini akıtıyor topra­ğa. En derinlere gömüyor kar su­larıyla. Temizlik yapılıyor kut­lu bir tören için. Buzlar yok eder­ken mikropları, kar temizli­yor toprakları. Rüzgarlar havayı süpürürken bulutlar çeşme kuruyor göklerden… Humma­lı bir

Konuya ait resim

İstanbul’un Çeşme Güzelleri Kaptan-ı Deryâ Çeşmeleri

İstanbul’un özellikle Kasımpaşa, Büyükdere semtlerinde karşımıza çıkan Osmanlı yâdigarı çeşmelere baktığımızda, bazılarını diğerlerinden ayıran gemici işaretleri görürüz. Ömürleri yine bir su olan denizlerde geçen Kaptan-ı Deryâlar bu çeşmeleri, hem bir sadaka-i câriye olarak hem de

Konuya ait resim

Sabuncuoğlu Şerefeddin (1385-1470)

Fatih Sultan Mehmed döneminin en ünlü hekim ve cerrahlarından biri olan Sabuncuoğ­lu Şerefeddin, 1385 yılında şeh­zâ­deler şehri Amasya’da doğmuştur. Dedesi Sabuncuoğlu Hacı İlyas Çelebi 1408-1421 yılları arasında ve babası Ali Çelebi 1421-1451 yılları arasında dönemin

Konuya ait resim

Bir İmparatorluğun Mirası: "Osmanlı Arşivleri"

Osmanlı Devleti 14. yüzyılın başında kurulmuş, 15. yüzyılda dünyanın süper gücü konumuna gelmiş 20. yüzyıla kadar dünya siyasetinin bir şekilde merkezinde kalmayı başarmıştır. Fethettiği ve sınırlarına dâhil ettiği her bölgede kendi idari yapısını kurmuş ve

Konuya ait resim

Osmanlı’da Kadın Mezar Taşı Başlıkları

Osmanlı mezar taşlarında üç önemli sanat göze çarpmaktadır. İnce taş işçiliği, yazı sanatı ve mezar taşı kitâbelerinde bulunan dînî ve edebî ifadeler. Yapı olarak mezar taşları birbirlerine benzer özellikler göstermektedir. Ana farklılık erkek ve kadın

Konuya ait resim

Mushaf Gülleri

İlâhi vahyin iki kapak arasında toplanmasından oluşan Mus­haf­ların süslenmesi, sa­nat­­­­kâr­­­­ların Rablerine olan sev­gi­­­­­­le­­ri­ni saygılarını gösterme yol­­larından biri olarak VII. yy’ dan itiba­ren ortaya çıkmış ve XVII. yy’da Osmanlı sarayında zirvesi­ne ulaşmıştır. Mushaflar, mânâ bü­tünlüğünün korunması,

Konuya ait resim

Hakiki Medeniyet

Medeniyet köken itibariyle medine kelimesi­ne dayanır. Medine ise lügatlerde, müdûn kö­künden türemekle yeryüzünün yerleşmeye uy­gun ve kale yapılan her yerine verilen isim ol­muştur. Bununla birlikte “şerefü’l-mekân bi’l-mekindir”. Yani mekânın şerefi orada yaşayanlardan gelir. Efendimiz (sav)

Konuya ait resim

Medeniyet Yüklü Nehirler

Kültür, milletleri birbirinden ayırt eden ortak ürünler toplamıdır. Kültür bir nevi kimliktir ve insan elinden çıkma ne varsa onu ihtiva eder. Kuşaktan kuşağa aktarılarak binlerce yıl boyunca sahiplenilen ortak bir mirastır. Hayatı anlama ve anlamlandırma

Konuya ait resim

Kültür Senin Neyine…

Kültür, batıdaki anlamlarıyla hayatın her tarafına yerleşmiş bir kelime. Çift sürüp ekip biçmek manasını içeren kelimeden başlayarak insanı zihni ve bedeni açıdan geliştirmek manasında her yerde yer bulmuştur kendisine. Kültür fizik hareketlerinden kültürlü genç olma

Konuya ait resim

İnsan, Kültür ve Medeniyet İlişkisi

Kültür ve medeniyet kavramları kimi zaman aynı anlamda kullanılsa da aralarında bazı fark­­lılıklar vardır. Mesela, bir mil­letin ortaya koyduğu kültü­rel kazanımlara bilim, sanat ve teknoloji sahasındaki te­rak­ki­yâ­tı da eklenince medeniyet ha­lini almaktadır. Kültür kelimesi, bir

Konuya ait resim

İslam Medeniyeti Aksiyonerdir

Medeniyet; insanlığın Âdem (as)’ın şahsında Allah (cc) tarafından ta’zim edilip yüceltilmesiyle başlayan imtihan sürecine karşılık, Âdem (as)’ın buna mukabil şükür ve minnettarlık ile karşılık vermesinin kurumsal veya örgütlü tezahürüdür. İnsan, ulu bir iradeyi fark edip

Konuya ait resim

“Medeniyet Dediğin, Tek Dişi Kalmış Canavar”

İşte ey iki hayatın ruhu hükmünde olan İslâmiyeti bırakan iki ayaklı mezar-ı müteharrik bedbahtlar! Gelen neslin kapısında durmayınız, mezar sizi bekliyor, çekiliniz! Ta ki hakikat-ı İslâmiyeyi hakkıyla kainât üzerinde temevvücsâz edecek (dalgalandıracak) olan nesl-i cedit

Konuya ait resim

Bigâne Kalınan Bu Medeniyet Kimin?

“Bigâne kalınan bu medeniyet kimin???” Bu bir soru, cevabı her zaman ve mekânda malum olan “Bigâne kalınan bu medeniyet kimin!!!” Bu bir soru değil, ziyadesiyle bu bir feryat, bu bir sitem, bu bir eyvah, bu

Konuya ait resim

Akifçe “Değer”leşen Medeniyet Algısı

Avrupa medeniyetiyle Asr-ı Saadetteki medenileşmenin mukayesesi münderiçtir. Aynalar var, aynalar var. Maddi-Manevi. Bu ayinelerden birisi de içinde yaşanılan zamandır. Zaman saydamında teressüm eden fiil, tavır ve hal; zamanla bulunduğu kayıttan alınarak iftirak cihetiyle emsallerine kıyas

Konuya ait resim

Medeniyetimiz Bağlamında Muhteşem Yüzyıl

Başlıktaki “muhteşem yüzyıl” kelimeleriyle dikkat çekmek istediğim dizi değil, yakın zamanda açıklanan “Türkiye Yüzyılı” kavramına ışık tutacak bir dizi hadiseyi kısaca değerlendirmek ve bir fırsat olarak gördüğüm şu tarihi ve kaderi cümlenin altını ve olabilirliğini

Konuya ait resim

Tezhip Süslemede Sûre Başları

Kitap bezeme (süsleme), geleneksel sanatlar arasından günümüze kadar ulaşan ve İslâm medeniyetinin ayrılmaz bir parçası sayılan sanatların en değerlilerinden biridir. Kitap bezeme sanatının en önemli ve en yaygın dallarından biri olan tezhip sanatı ise Kur’ân-ı

Konuya ait resim

Akifçe “Değer”leşen Medeniyet Algısı

Avrupa medeniyetiyle Asr-ı Saadetteki medenileşmenin mukayesesi münderiçtir. Aynalar var, aynalar var. Maddi-Manevi. Bu ayinelerden birisi de içinde yaşanılan zamandır. Zaman saydamında teressüm eden fiil, tavır ve hal; zamanla bulunduğu kayıttan alınarak iftirak cihetiyle emsallerine kıyas

Konuya ait resim

Mescid-i Aksa (Kıble Mescidi)

Üç ilâhi dinde de önemli bir yere sahip olan ve kutsal kabul edilen Kudüs şehrinde bulunan Mescid-i Aksa, biz Müslümanlarca mukaddes sayılan, Müslümanların ilk kıblesi olarak kabul edilen alandır. Yapı, Kudüs’ün doğusundaki Kadîm şehir bölgesindeki

Konuya ait resim

Kızılay Esir Mektupları ve Hayrat Vakfı

Büyük bir ekiple uzun bir çalışmanın ardından tamamlanan çalışmalar, 7 Kasım- 7 Aralık 2023 tarihleri arasında “Yüzyıllık Emanet Kızılay Esir Mektupları Sergisi” ismiyle Ankara’daki Millet Kütüphanesi’nde ziyaretçilere açıldı. Vatan-millet savunmasında cep­­he­de savaşan askerlerimizin du­­rum­­larını ailelerine

Konuya ait resim

Sultan Ahmed Camii

Türk-İslâm medeniyetinin en zarif eserlerinden olan Sultan Ahmed Camii, 1603-1617 yılları arasında hüküm süren 14. Osmanlı Padişahı Sultan I. Ahmed tarafından İstanbul’daki tarihi yarımadada, Mimar Sinan’ın talebesi Mimarbaşı Sedefkâr Mehmet Ağa’ya 1609-1617 yılları arasında yaptırmıştır.

Konuya ait resim

Fetih ve İşgal

Bugün işgal felsefesinin zalim ve gaddar saldırılarıyla Gazze’de binlerce kardeşimiz şehid olmakta, hiçbir kanun ve kural tanımaksızın sözüm ona medeni dünyanın gözü önünde katliam yapılmaktadır. Buna mukabil sırf topraklarını müdafaa etmek için gayret eden Gazzeli

Konuya ait resim

Kazım Karabekir Paşa

“Çocukların terbiyesini bana tevdi ediniz. Dünyayı değiştireyim.” LeipnitzBir süre “portreler” başlığı adı altında tarihe mâl olmuş yerli ya da yabancı önemli şahsiyetlerin görüşlerini, kişiliklerini sahip oldukları dünya görüşlerinden bağımsız olarak anlatmayı, böylece hakikat nereden ve

Konuya ait resim

Piyâle Pasa Camii

Cami, medrese (dârülhadis), tekke, türbe, hazîre, sıbyan mektebi, sebil, çarşı ve hamamdan oluşan külliye, 1573’te II. Selim’in damatlarından Kaptân-ı deryâ Piyâle Paşa tarafından Mimar Sinan’a gemi şeklinde inşa ettirilen; İstanbul’da yapılmış Anadolu’ya özgü çok kubbeli

Konuya ait resim

İstanbul Bir Kelime-i Tevhid Medeniyeti Şehridir

İstanbul müstesna bir Türk İslam Medeniyeti şehridir. İstanbul müstesna bir Kelime-i Tevhidmedeniyeti şehridir. İstanbul müstesnabir İslam beldesidir. Hz. Peygamber’in teveccühüne, muhabbetine, müjdesine maz­­har olmuş bu mazhariyetin bir tezahürü olarak İslam tarihi içe­­risinde ümmetin ekseriyeti nez­dinde

Konuya ait resim

İstanbul Benim İçin Bir (Şehrî) Değer

“Yetişmez mi bu şehrin halkına bu nimet-i Bârî Habîb-i Ekrem’in yâri Ebâ Eyyûbe’l-EnsârSaadetli İstanbul şehr-i şehîrine şöyle bir ayak üstü misafir olalım.” der müellif hanım. Biz de deriz ki Olmaz! Hep öyle biz misafir olacak

Konuya ait resim

Ebubekir Sami Paşa’nın “-dır İstanbul” Redifli Gazeli

İstanbul bir vefa şehridir. Bir yanda kendini mesken tutmuş olan sakinler, uhrevi neşenin hâkim olduğu kabristanlarda istirahatle haşri beklemektedir. Diğer yanda dünya misafirliğini kendi toprağı üstünde geçirenler, Peygamber muştusunun bereketiyle muhafaza altındadır. Bu eman, müslim-gayrimüslim

Konuya ait resim

“Sancak Kur’ân”ları

Sancakların alemlerindeki özel yere gümüş muhafaza içinde birer küçük Mushaf takılması âdetti. Bu minik Mushaflar Sancak Kur’ân-ı ya da Sancak Mushaf’ı olarak adlandırılmıştır. Sancak, devlet geleneğini temsil eden önemli figürdür. Osmanlı sancaklarının başlangıçta ak, kara,

Konuya ait resim

Padişah İmzası “Tuğralar”

Tuğra, Oğuz Türkçesi’nde “hakanın imzası ve buyruğu” anlamındaki “tuğruğ” sözcüğünden gelir. Tuğra, bir onay ve doğrulama işaretidir. Tuğra üzerinde bulunduğu belgenin padişaha ait olduğunu gösterir ve devleti temsil eder. Fermanların sonundaki "alâmet-i şerîfime itimat kılasız"

Konuya ait resim

Batı Medeniyeti mi, Kur’ân Medeniyeti mi?

Batı medeniyetinin hedefi ve gayesi menfaattir. Bu uğurda her yol mubahtır. Mesela, petrol uğruna dünyayı kan gölüne çevirmek onlar için çok sıradan bir hadisedir. Kara altını ele geçirmek için yapılan kanlı tezgâhlar herkesin malumu: Petrol

Konuya ait resim

Kur’ân-ı Kerîm Rahleleri

Rahle, yekpâre masif tahtadan birbirinin içine geçme olarak yapılmış iki kanadı “X” harfini andırır bir şekil oluşturacak biçimde mafsallı, çapraz olarak açılıp kapanabilen ve üzerinde Kur’ân veya kitap okunan özel bir sıradır. Kur’ân veya kitap

Konuya ait resim

Allah Var Gam Yok

Hafız demek Fars edebiyatı demektir. Bugün bile Tahran sokaklarında bir seyyar satıcıyı çevirseniz size Hafız’dan birkaç şiir mutlaka okur. Farsçanın kulağa hoş gelen tınısıyla insan başka bir alemin kapısını aralar. Özellikle “Gam Mehor” (Gam Yeme)

Konuya ait resim

Ahşap ve Geometrinin birleştiği sanat: K ündekârî

Dekoratif maksatla yapılan el sanatlarından olan kündekârî,Farsça bir kelime olup, genelde ince marangozluk kapsamına giren ahşap sanatı, özelde de dekoratif doğramacılık sanatı için kullanılmıştır. Üç boyutlu sanat olarak tabir edilen kündekârî, yüzlerce par­çanın hiçbir bağ

Konuya ait resim

Osmanlı Kültüründe Hizmet Taşları

Osmanlı kültüründe günlük yaşamı kolaylaştırmak için kullanılan hizmet taşlarının günümüze ulaşabilenleri çok az sayıdadır. Bu taşlar şimdiye kadar hak ettikleri ilgiyi pek görememiş, haklarında yapılan birkaç çalışma hariç bir literatür oluşturulmamıştır. Restore edilen cami, medrese